tantgigant

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Still alive

Av Susanne Jonsson - 16 augusti 2013 17:26

Jodå, tillfälligt avbrott igen.


Har saknar motivation den senaste veckan, grubblat och grubblat över den lilla lymmeln i stallet. Bara tagit det lugnt och muppat på mest här hemma. Blåyge har varit som en virvelvind! Minsta lilla anledning har han dragit sina vansinnesrepor i full galopp, pipandes och bockandes och lever helt enkelt livet.


Fixade ordning betshagen i förrgår och igår roade han sig med ett 10-tal repor runt, runt som en blådåre så jag trodde han skulle spränga tråden till slut, stackars Vide kom i vägen några gånger när han inte var tillräckligt snabb att flytta sig undan galenpannan som drog fram som en formel 1-bil så grästuvorna yrde!


Vi har rensat och donat i stallet så nu börjar det bli ordning och reda. Logen som står på tur så vi får in allt hö som ska förvaras inför vintern och sedan är det ligghallens tur. Tog han på en motionstur igår och herrn hade myror i kroppen, gick icke att stå still en sekund på gången. Utrustade han med slaggjord och så fick sambon släppa ut honom med mig och syster i vagnen och tror ni inte hästen går lugnt som en gammal åsna så snällt, haha han är bra rolig han.


Lugn och behändig, lagom pigg och glad. Hans grundtempo är så härligt nu och bjöd så fint. Vi körde upp till Filitjärn för att prova den nya träningsvägen. Det är en gammal träningsväg som en viss Göran Tjernström använde för sina hästar en gång i tiden, storheter som Re Nevele och Hambest! Tänk att lilla Filitjärn hyste såna storheter! Jättetrevligt underlag och lagom uppförslut och det var grejer det tyckte herrn som bjöd på så släppte av lite, vill inte köra så tokigt fort i den tunga rockarden. Vände och sedan ner igen, vrooom sa det! Underbart!   


Fin vägen hemåt och så långa rakan bara skulle han springa fortare och så blev det, alldeles klockren i takt och trav och en mycket glad och nöjd häst. Fina, fina killen. Ska köra med den lättare vagnen på lördag igen några repor där borta och sen ni... ska herrn åka och göra ett dressyrpass på ridskolan, huga redan nervös... rida med 4 st andra som säkert smackar och yrar omkring, göttans.   


 


Självbetjäning, släppte upp grabbarna medan jag flyttade hagen och eftersom jag glömt att stänga för tråden till där jag har hö't blev det självbetjäning. Så mysigt att den så f.d hysteriskt matelaka Blåyge står så snällt och delar med sig, även om han måste stå på all mat. Bilden vägrar att vrida på sig hur jag än gör så ni får vrida på huvudet för att se.

 


Idag drog jag ner gamlingarna på ridskolan så vi kunde träna lite centrerad dressyr. Tant fick en stilig valack som granne till sin hage så hon blev lite småbrunstig. Märktes av lite i ridningen då hon stod emot innerskänkeln (samt att hon tyckte jag var fruktansvärt jobbigt överlag) men vi har galopperat både på volt och rakt spår på det vanliga milda dressyrtränset utan att bli het och stressad och riktigt trevlig var hon, petade in en kawasaki-kick med ett framben emot Johan när vi passerade honom. Joggade lite efter galoppen och avslutade på topp! Eftersom hon var så tjurig att flytta undan för innerskänkel så tog vi genom det lite från marken också men som väntat var det med extremt sura miner från tants sida, hon är nämligen väldigt dominant och bossig när man är på marken så hon måttade både ett hugg och en riktig ko-spark med tillhörande pipljud innan hon faktiskt gav med sig och flyttade undan för mig utan att se helt galen ut, alltså man kan väl inte annat än älska märrar! Vet själv hur sur jag skulle bli om jag var i samma situation som henne.   


Efter träningen blev det besök nere vid älven som är ett självklart måste vid varje besök. Knäppte lös hon flera meter innan och hon knatade med bestämda steg ner på stigen som leder till vattnet och raka vägen ut för att leka i vattnet, lättroad tant!   

   


Lätt sommartjock tant, nyduschad. Om ca 1 månad lär de flytta hem och som jag längtar!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards