tantgigant

Alla inlägg under april 2012

Av Susanne Jonsson - 28 april 2012 22:23

Fy den klån vad jag drog till nu, haha hon är förmodligen bland dom minst fagra när hon går i hagen och bara är Jollan i ett nötskal, haha så som hon ser ut   och sådär lagom icke i form alls (avsaknad av bukmuskler och en bra överlinje) fast hon är skapt på sitt egna lilla sätt också, extremt djup bål för en varmblodstravare och liten bakdel och med det gigantiska huvudet, aaah kärlek    


   


Släppte över tant till en hage bredvid där det har kommit upp sånt där grönt som jag inte trodde skulle infinna sig i år - gräs! Vi har haft snö, regn och mulet väder med bara lera och äckel överallt men både igår och idag har solen tittat fram och då knakade det till och blev grönt mest överallt, humörshöjare!


Fick gå där några timmar och noppa gräs. Öppnade även upp till hagen bredvid som står tom när en häst flyttade från stallet för ett tag sedan. Jollan har det minsta hagen och växer ingenting där direkt längst ner som det gör i dom andras hagar så nu kan hon åtminstone gå över och hitta lite att roa sig med om hon vill variera sig ifrån sitt hö som hon har fri tillgång på.


Hoppas på att komma igång med henne igen i veckan, blev dunderförkyld i veckan men nu har det övergått till extremt producerande av snor och hosta bara, sånt där som en kvinna kan leva med och göra mycket annat samtidigt   


Har för övrigt varit på utställning med Driva, officiell i Sundsvall, hade inga större förhoppningar eftersom hon blev frisk från sin vattensvans bara en vecka innan och mycket riktigt fick hon kritiken "stram i rörelserna" då hon inte rörde sig riktigt genom kroppen och det är såklart förståerligt, hade inte motionerat ordentligt på 3 veckor, bara i koppel och lugna promenader. Men annars var kritiken fin och jag är mycket nöjd med lillan som trots en manlig domare stod snällt och beskedligt, kan vara osäker emot män annars. Men nu tar vi i princip dagliga cykelturer som kvällsrunda jag och Driva när hon är här, mycket uppskattat och hon knatar på duktigt.



2 glada individer i träningsringen

   


Imorrn blir det kanske spännande äventyr med farbror, huueeegamej!!!

Av Susanne Jonsson - 25 april 2012 18:54

Inte alls... halsont, slemhosta... perfekt, otroligt perfekt! Eller inte!


Hade planerat in lite galoppintervaller på rakbanan idag och dressyrträning imorrn det får vara och tanten ställs på vila några dagar. Blir heldag på jobbet och förmodligen mer därtill på fredag när vi ska upp till Umåker och sedan jobbar jag hela helgen, om jag nu är piggare så klämmer jag nog in nånting på söndag.


Gnäll   

Av Susanne Jonsson - 23 april 2012 17:50

Det fantastiska vädret fortsätter... regnade redan vid 6 imorse när jag klev upp   hela april har varit en riktig skitmånad förutom någon dag däremellan då det är kanonväder istället med sol och härliga varmgrader.


Derbyt som skulle vara på söndag blir flyttad pga detta, markerna är helt övervattnade av all snö och regn som har kommit från skyn de senaste veckorna, äckligt!!!   Lera, lera och åter lera...


Shoppade ett grått lättfodrat täcke åt tant idag iaf för mycket billigt pris   hoppas hon kan ha det bara då jag skulle vilja ha det här istället för hennes fleecefodrade regntäcke som tyvärr ruggar henne på bogarna.


Ganska fränt, igår skrittade jag ut på tant på långa tyglar... hela turen... kan räkna på en hand hur många gånger det har hänt sedan 2006, tog en kort galopp då hon blev taggad när vi red förbi hjorthägnet, hela flocken stod och åt och min häst hade inte sett dom så kortade tyglarna för säkerhetens skull men när de väl for iväg en sväng sneglade hon bara lite, mer taggad på att galoppera hon   tog några varv i paddocken hemma i trav för att kolla lydnaden och fin var hon


   

Av Susanne Jonsson - 22 april 2012 13:50

Var på Bergsåker i fredags och en tanke slog mig... Travet utvecklas, bättre utrustning, bättre material, träningsmetoder, foder ja allt men vet ni vad som består?


En gammal hederlig tung dyngkärra med tillhörande kvast som är utsliten till ca 2 cm stenhårda borst och en lika sliten spade med ca 1 meters långt skaft så man som lång person får stå dubbelvikt för att kunna använda, den är även gärna urgröpt som en båge efter flera års skrapande så den är omöjlig att få upp skiten ur transporten när man ska mocka ur den.


Grep existerar nämligen inte och de banor jag nu har fått besökt möter en med samma syn, den slitna kärran och välanvända utrustningen till   


Här hemmavid var det dyngväder igen med snö/regn och blåst så ingen motionering av hästen, bytte till vintertäcket på henne istället bara. Blir en uteritt ikväll istället när jag har insläpp då solen har tittat fram och det är plusgrader samt att snön har tinat bort igen, riktigt mysigt   

Av Susanne Jonsson - 21 april 2012 17:05

Johan och min ritt på klubbdressyren den 25:e mars där han vann på 66%   segare än kola och han som höll på att busa av mig på framridningen... någon blev måttligt besviken över att det inte fanns några hinder inne i ridhuset   han är så fin den gamle gubben, 21 år gammal och "pensionär", körd och skogsriden och lite dressyrande av medryttaren mellan uteritterna. Nu ska vi se om vi lyckas överleva oss genom derbyt som går av stapeln den 29:e april! *gulp*


Av Susanne Jonsson - 19 april 2012 23:18

Huga, nu har jag faktiskt varit på ridskolan 2 pass i rad, undra när det hände sist?


Lite dressyr för mig själv i ridhuset, körde lite framdelsvändningar med gruppen som red samtidigt till en början. Tant kändes fin trots att hon kryper undan bettet lite, fegade ur och tog jaktkandaret då hon är så pass ogenomriden så hon blir stark, är inte pigg i ryggen själv så vi undvek hellre konflikter med en kollapsande pilot. Har börjat lära mig sadeln men har blivit hopplös "stark" i musklerna på översidan av låren så ja... kort är dom så min sits har försämrats... igen   inte lätt när man ridtränar 3-5 travhästar 3 dagar i veckan och dressyr max 1 gång i veckan, blir väl ordning på det där igen när jag avslutat detta jobb.


Måste komma igång ordentligt med hon igen, märks att hon inte är riktigt genom kroppen men mycket bättre än senaste dressyrpasset i ridhuset då hon både var superstel och stressad. Mest nöjd över idag var att hon var så pass harmonisk    


Bäst idag var nog skritturen hem, min häst har svårt att slappna av och länga formen även i fri form så när man får hålla längst ut på tyglarna och handen framför lansmärket för att kunna ge hon den längd hon ville ha kändes mycket bra   lugn och fin hela vägen hem, fortfarande hyffsat ljust och det luktade VÅR!


 

Av Susanne Jonsson - 17 april 2012 22:29

Gick en sväng till ridskolan för att prova systers sadel lite mer och röra på tanten. Hade tänkt hoppat lite men bangade ur lite där, tanten behövde dessutom mera dressyrridning för att komma loss i kroppen. Har kommit snö idag och temperaturen har inte varit behaglig, trots sitt fleecefodrade regntäcke frös hon så hon skakade   tänker då aldrig helklippa hon igen... så som min häst har frusit trots varma täcken denna vinter/vår, hon som aldrig någonsin har frusit när hon inte var klippt och halvklippt. Sedan är hon väl visserligen van med bättre hagar än en ute på öppen mark som hon har nu utan skydd emot vinden.


Kändes fin till en början, tog en vänstergalopp och var fortsatt fin. Efter den galoppen ville hon inte gå fram mer och gick emot innerskänkeln. Blev supervrång! Hon stannade och jag tryckte på hon rejält och då reste hon sig faktiskt riktigt högt!    Så har hon aldrig gjort sedan 2006 när jag red ut med henne för första gången då hon testade mig. Gjorde en överblick och jodå... sadeln hade åkt bak då jag glömt dra åt gjorden ytterligare från att jag satt upp hemifrån. Och därmed kom trycket från bakvalvet på det område där hon är känslig så det gjorde nog ordentligt ont för henne   men har fått lära mig att min häst är inte dum på något sätt så jag är glad att jag lyssnade till min häst, sadlade om henne och drog gjorden hårdare vilket resulterade i en häst som gladerligen gick framåt igen i alla gångarter.


Gjorde ett superfint enkelt byte, överlag jättenöjd med galoppfattningarna. Har lite svårt själv med balansen i sadeln och nu hade jag nya läderchaps, herregud hur rider man egentligen med såna där grejer på benen   har aldrig ägt några läderchaps eller stövlar så det blev lite omställning, tyckte benen mest fladdrade överallt och ingenstans!


Maria som har hoppat tanten för några år sedan var på ridskolan så lyckades få upp henne att jogga runt på hon lite så henne tog jag och filmade lite så lite material blev det från dagen  


   

Av Susanne Jonsson - 16 april 2012 20:18

Jag alltså, inte hästen... faktiskt   


Har varit i någon negativ svacka med hästeriet och skulle rida tanten idag, ångrade mig på väg från jobbet för jag hade så otroligt ont i kroppen. 2 av stallets hästar var ute och motionerade, en i den lilla paddocken och den andra antar jag hade varit på ridskolan så jag tyckte banne mig att jag kunde ta ut min en snabbis också. Vädret har varit väldigt fint idag så okej då, lite pepp! Tog och dressyrade lite i paddocken jag också och min pålla gjorde mig på bra humör för hon var klockren, inte det minsta tjorv nånstans och dom korta travsträckorna vi gjorde var hon jättefin!


Hallå, här har jag en fin häst jag inte ens har nyttjat ordentligt på ett tag som bara är så fin, knäpp jag... Mycket pga de dåliga ridmöjligheterna nu häromkring, må vänta så det torkar upp i skog och marker. Imorrn går vi ner på ridskolan och rider runt lite på stora ridplan, förhoppningsvis med fotograf    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards