tantgigant

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Gårdagens hoppning

Av Susanne Jonsson - 25 augusti 2011 18:09

Film från helgen dressyr kommer det också. Har bara inte haft tid i vanlig ordning. Men igår var Jollan och Amanda på ridskolan och hoppade på ridskolan för S.Nilsson Duktiga var dom båda två och Jollan var så glad! Så härligt att se henne så glad över lite bommar   


Galoppen fungerade jättebra och Amanda gjorde ett bra jobb. Jag vet inte varför men båda de hästar jag har skolat är fruktansvärt känsliga för bäckenplaceringen, när Amanda tappade sitsen och tippade lite med bäckenet tvärnitar tant i alla gångarter  Dessutom luras man duktigt av tant när hon gasar iväg och man glömmer att rida henne för hon behöver verkligen stödet från sin ryttare ändå. Men det är lättare sagt än gjort på denna dära.


Tydligen har vi något slags "lyxproblem" numera när hon hoppar, hon sätter sig så fint på baken som en häst allra helst ska göra så hoppen blir väldigt trixiga att hänga med i, i slutet av filmen säger S att det är för bra för att vara sant   jättekul att se skillnaden på tants styrka, hon har blivit mycket mer stabil och säker i galoppen, sen är hon ju inte rutinerad alls inom hoppningen så det blir lite som det blir mellanåt.


Det så kallade lyxproblemet ^^

 

Filmen bearbetas just nu så jag hoppas den fungerar när den väl är klar.

 
 
Amanda

Amanda

25 augusti 2011 21:49

Det var så sjukt kul. Och hon var verkligen super taggad, hon drogs som en magnet mot hindren vi inte skulle hoppa :P
Men det var inte lätt alls. Och när hon blev så taggad och bara ville fram blev galoppfattningarna inte bra. Min lättridning kom från att jag automatiskt försökte komma undan för ryggen. En hel del slarvfel från min sida...
Sen när hon gjorde sina grodhopp va jag inte alls med på noterna. Inte lätt att vara mjuk och följsam då inte.
Men det var verkligen jätte roligt å rida henne, hon tyckte det var roligt och då tyckte jag att det var roligt. Hon är verkligen ett praktexemplar till hur sjukt fin f.d travare kan bli! Synd hon inte kunde ha varit lite yngre :P Men travarna är verkligen värda att satsa på ;)

http://www.passionpellini.blogg.se

Susanne Jonsson

27 augusti 2011 13:23

Det är hur lätt som helst att råka släppa kontakten i sätet på hon, speciellt när hon är så pass framåt naturligt så luras man att släppa både fram och i sätet, därför du verkligen måste sätta till dig i galoppfattningarna för hon kan fatta de från halt, styrkan finns där, man måste bara hjälpa henne =) Sen rör hon sig så fruktansvärt så det är inte lätt alla gånger ^^ Kommer bli en fin häst det där till slut =) hoppas du vill fortsätta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards