tantgigant

Direktlänk till inlägg 20 april 2014

Tjurighetens mästare...

Av Susanne Jonsson - 20 april 2014 12:26

Kände på mig att det skulle bli en mindre bra dag. Sov som en kratta, ont i axlarna, det småregnade ute.


Tjurheten själv stod i sin hage och blängde. Inte alls nöjd över mitt påhitt att vi skulle åka med transporten. Ville inte ens gå in när jag bad honom gå in själv, tjurigare än allt tjurigast stod han där och såg ut som en åsna. Var bara att kravla sig in på det gamla vanliga sättet. Sur häst, irriterad ägare men humöret kom tillbaka efter att få ha åkt iväg.


Snäll häst på banan iaf. Provade ett annat träns med en remontnosgrimma (en nosgrimma som sitter nedanför bettet och långt ner på nosryggen). Flera andra hästar på banan denna förmiddag. Blåyge kändes inte alls peppad men han trampade på bra i fin stil i värmningen, rakt och trevligt. Men som sagt, det där lilla extra fattades så vi valde att stanna kvar på rakbanan med de andra hästar och ta några intervaller. Inte ett steg rätt, backade undan från bettet och var allmänt sur på mig och jag blev sur på honom, diskuterat och funderat över livets orättvisor. Han ville galoppera, jag ville trava och när vi väl var något sådär överrens så bara ville han inte vara med, pass eller andra konstiga gångarter, inte ett steg rätt. Vi försökte 4 intervaller men lika omotiverad varje gång, det kändes rent ut sagt skit idag, bara skit.  Blåyge var snorförbannad över nosgrimman! Men var jättefin att trava av efter intervallerna, inte ett dugg trött men ja vad kan det bero på, att man inte tog i nån gång alls. Han tände inte ens till av att de andra hästarna sprang omkring, då har han verkligen vaknat på fel sida. Blev aldrig pigg nån gång.


Väl på väg hem kom huvudvärken, förbannade väderomslag. Tjurighetens mästare stod till slut inne i transporten efter att ha ifrågsatt mig ytterligare en gång när vi skulle hem och han verkligen behövde gå in i den där lådan. Vi var nog lika glad båda två att skiljas vid grinden idag. Vi var inte vänner igår heller kan jag erkänna. Ljuvligt med kallblod men jag antar att det är det som är charmen med dom. Ena veckan känns han bättre än på länge och andra veckan som en trebent ko med dåligt humör.


Men mina vänner, man kan inte gräva ner sig över ett dåligt träningspass. Det var inte våran dag helt enkelt så nu lägger vi det bakom oss och laddar för nya uppgifter. Det positiva idag är att han var lugn med andra hästar och att han fortsätter att använda sina långa fina steg när han joggar omkring.


Alvedon intaget, fixat matlådor och nu försöker vi ladda om för kvällsjobb och delat pass imorgon. Helst av allt skulle jag inte vilja träffa en enda människa på flera dagar kändes det som redan imorse. Jag tror det mest är en stresskänsla över kommande veckans grispass, hinner knappt vara hemma nånting och jag får dåligt samvete över det och lite smått panik sköljer över mig att min kära sambo ska behöva ta så mycket ansvar över alla djur här hemma, han jobbar dessutom natt nu så han sover mest hela dagen och sedan 2 eftermiddagar innan han går på ledigt. Giv mig styrka inför kommande uppgifter ikväll nu...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Skapa flashcards